« Quand je regarde mon travail,
je le divise en trois périodes :
les arts plastiques, dans les années ‘60 et ‘70 ; la «
photographie » au sens du procédé technique classique qu'on entend par là, que j'ai réalisé de 1972
à 2004 (mode, publicité, reportage
et portrait); et le travail que je réalise aujourd'hui et pour les années à venir.
Ce travail est une prolongation de mon exploration initiale des arts plastiques.»


“ When I look at my work, I divide it into three periods : the plastic arts,
in the 60s and 70s ; then, between 1972 and 2004, my ‘photography’,
in the sense of the traditional technical process (fashion, advertising, reportage and portraiture); and my current and future work,
which is an extension of my initial exploration of the plastic arts. ”


Après des études aux Beaux-Arts d’Angers,
Jean Larivière (1940) entame un travail de recherche artistique expérimentale, mêlant divers médias comme la photographie, la peinture et le cinéma. 
Soutenu par le peintre surréaliste Roberto Matta pour son œuvre d’animation Jamais Toujours (1960-1970), Jean Larivière pose ses bases dans le cinéma expérimental en tant qu’assistant de Chris Marker, en ayant l’occasion de partager des projets avec Salvador Dalí.



Jean Larivière devant son panneau “l’éclatement d’un sentiment mécanique”, 1968


Son univers artistique, caractérisé par le dualisme entre naïve rêverie et forte ingénierie technique, lui ouvre les portes vers le secteur de la photographie publicitaire. Dès les années 1970, la recherche visuelle de Jean Larivière devient rapidement une référence photographique au service des magazines. L’originalité et la délicatesse de ses créations sont repérées par Louis Vuitton en 1978, année qui signe le début d’une collaboration qui durera plus de trente ans.



La jonque, tirée de “La Comète”, Œuvre Louis Vuitton, 1986


Comme un globe-trotter,
Jean Larivière traverse
les continents pour shooter
la campagne l’âme du voyage. Ce travail a contribué à confirmer la notoriété internationale de l’image de Louis Vuitton, synonyme de qualité, de prestige et de savoir-faire à travers l’art du voyage. Parallèlement à cette campagne, il collabore régulièrement à Vogue, Jardins des Modes, Égoïste, Citizen K, Actuel. Parmi ses clients on retrouve les griffes telles que Van Cleef, Lanvin, Mercedes, Nina Ricci, Charles Jourdan, Lafite-Rothschild, Montana... Le reportage prend également place dans son travail : sur la pollution en  Tchécoslovaquie pour Actuel ; sur les bains de Budapest pour Glamour ; Pagan en Birmanie, un reportage sur le fabuleux site de temples anciens, pour Patrimoine 2001, sous l’égide de l’UNESCO.

Depuis 2004, Jean Larivière continue sa recherche plastique autour de la notion de portrait et d’identité, nous ouvrant les portes de sa mythologie personnelle.







       
After studying Fine Art
in Angers, Jean Larivière (b.1940) embarked
on experimental artistic research, mixing various media such as photography, painting and cinema.

Supported by surrealist painter Roberto Matta for his animated work Jamais Toujours (1960–1970), Larivière laid his foundations in experimental cinema
as an assistant to Chris Marker and got
the opportunity to share projects with Salvador Dalí.



The Jamais ball, Jamais Toujours, 1965


His artistic universe – characterised by the dualism between naive reverie and strong technical engineering – granted him access
to the advertising sector
of photography.
From the 1970s, Larivière’s visual research quickly became a photographic reference for magazines.
His originality, and the delicate nature of his creations, caught the attention of Louis Vuitton
in 1978, a year that would mark the beginning
of a collaboration lasting more than thirty years.


Jourdan legs, Vogue, 1985


Like a globe-trotter, Larivière crossed continents to shoot the Spirit of travel campaign. This work helped consolidate Louis Vuitton’s international renown, and the name became synonymous
with quality, prestige and the art of travel. At the same time as that campaign, Larivière regularly collaborated with Vogue, Jardins des Modes, Égoïste, Citizen K and Actuel. His clients included big brands such as Van Cleef, Lanvin, Mercedes, Nina Ricci, Charles Jourdan,
Lafite-Rothschild, Montana and others. His work also included reportage : on pollution in Czechoslovakia for Actuel ;
on the thermal baths
of Budapest for Glamor ;
on Pagan in Burma,
with a report on the fabulous site of ancient temples
for Patrimoine 2001 under the aegis of UNESCO.


Since 2004, Larivière has continued his plastic research into the notion of portraits
and identity, granting us access to his personal mythology.








       
  
Jean Larivière Portrait(s), interview, 2011



EXHIBITIONS


1985   
Academy Award for best advertising photographer

1987   
Photographs for Louis Vuitton and personal work, Hamilton's gallery, London, United Kingdom

1988    
Krinzinger gallery, Vienna, Austria
Retrospective Au-delà de la pub, Espace Van Gogh, Arles, France 
Marconi gallery, Milan, Italy

1989   
Fashion photography festival, Trouville, France

1990   
Fashion photography festival, Budapest, Hungary

1991   
Fashion photography festival, Barcelona, Spain

1992   
Andalusian centre of photography festival, Almeria, Spain
Seville universal exhibition, Seville, Spain

1996    
Travel in Burma, Visa pour l'image, International photography festival, Perpignan, France

1997    
Le triomphant and Travel in Burma, under the aegis of Maison                       Européenne de la Photographie (MEP), Espace Photographique de Paris, Forum des Halles Paris, France

Contemporary photography in France, ten years of acquisition by the           FNAC (Fond National d’Art Contemporain) and the Centre George Pompidou National Museum of Modern Art, Gallerie 27, Paris, France

2003   
Paris Photo, Carrousel du Louvre, Paris, France

2004   
Universal Symbol of the Brand, exhibition for Louis Vuitton, Kobe Japon

2006    
Jean Larivière photographe, Les Arts Décoratifs museum, Paris, France

2007   
Fashion and style in Photography, fifth international festival at Moscow Manege, Moscow, Russia

2011  
Imagine Box by  Jean Larivière, national museum of China, Beijing, China Portrait of the wind, Louis Vuitton store in Marina Bay Sands, Singapore

2019
Portraits and Landscapes, gallery Piece unique, Paris, France



PUBLICATIONS / BOOKS

1972   
Space-time by Jean Larivière by Isaure de Saint-Pierre, ZOOM n°13

1985
The traveller with luggage by Gonzague Saint-Bris, Décoration International n°87

1986
Happy the visionary, text by Agnès de Gouvion Saint-Cyr

1988
Louis Vuitton, A world tour of brand images by Gabriel Bauret, Photographies Magazine

1988
Jean Larivière by Gabriel Bauret, Caméra International, Arles special edition

1992
Larivière straightfoward by Jean-Michel Graulier, Sublima n°3

1996
Pagan, unpublished Burma by Jean Larivière by Dominique Gaessler, Photographies Magazine, n°98

1996
Contemporary photography in France, Ten years of acquisition, text by Alain Sayag

2000
Nocturne - Opus 99 by Jules Marleau-Ponty & Jean Larivière, Maeght Editor, 200 limited issues

2004
Luxury adventurer by Frédéric Martin-Bernard, Wawe n°1

2006
Jean Larivière Photographer, Janvier Editor

2011
Spirit of travel, Louis Vuitton China Magazine

2011
Photography in the Fast Lane, Mercedes-Benz through the lens of famous photographers

2011
L'oeuvre X Louis Vuitton cultural space. Contemporary lands of creation, p.182-183, Actes Sud

2011
Advertising photography, 50 years of creation by Gabrierl Bauret, p 136-137

2012
Portfolio #1 L’œuvre, 50 limited issues commissioned by Louis Vuitton edition

2016
Portfolio #2 Les jouets, 50 limited issues commissioned by Louis Vuitton edition

2019
Jean Larivière - Portraits and Landscapes, The eye of photography by Jean-Jacques Naudet

2019
Jean Larivière portfolio, 1-Epok Formidable webzine by Anne Eveillard

2020
Profane, printemps-été 2020 n°10 art amateur, amateur d’art. Halientophilie, text by Julien Guerrier and photos by Christophe Coënon, p. 189-199











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